HTML

Tűztánc

Friss topikok

  • korábbi Ájvett :): Pontosan ez az, hogy egyes szereplőket szeretünk, ezért van szükségünk arra, hogy mítoszok al... (2012.03.16. 00:32) Sissi és a történelem
  • ájvett: volt, hogy felébredtem, és lett volna gondolatom, de nem mertem úgy beleokoskodni, hogy lehet,hog... (2012.03.14. 22:57) Álomkór
  • csillanelli: ma pl. egy szakács-lapot olvastam a buszon, amiben rozmaringos bárányhús volt,amire én hangosan el... (2012.03.12. 23:46) Zenezenezenezene
  • csillanelli: a francia különben nekem is szerepel a terveim között. meg a kirándulások is :) meg a pohár bor, t... (2012.03.12. 23:41) Célok
  • csillanelli: nem, bár szerintem a hűség, a megbízhatóság legalább olyan fontos, mint a kezdeti nagy szerel... (2012.03.12. 23:40) Igen?

Címkék

Sissi és a történelem

2012.03.15. 00:04 Zott

Furcsa dolog ez a történelem. Pár éve még biztos voltam benne, hogy én örökké történelmet szeretnék tanulni és történész szeretnék lenni (nagy szerepe volt ebben V. Tanár Úrnak, akihez mindenki tudja, milyen érzések fűztek :P :)), aztán szép lassan felfedeztem, mennyire nem is létezik igaz történelem. Minden kor mást mutat, mást gondol, mást tart fontosnak, vállalhatónak, és ma elhangzott az órán egy érdekes felvetés, mi szerint visszafelé íródik.

Van benne valami. Legutóbb épp a Schönbrunnban tapasztaltam meg, mikor kiderült számomra, hogy filmből és a magyar történelemből megismert és annyira kedvelt Sissi hercegnő a filmmel ellentétben talán nem is szerette igazán a férjét, és hihetetlenül sok időt töltött szépítkezéssel. Kicsit lerombolódott bennem a kép a bájos szőke lányról, aki a film alapján élt bennem (egyébként barna volt), de azt hiszem, hamar el fogom felejteni ezt, és mégis a korábbi, általam kedvesebbnek tartott kép marad meg. Hogy azért, mert magyar vagyok, és hőn szeretett Sissink képzete nem homályosulhat el, mert része az önazonosságomnak, vagy egyszerűen jobban szeretném szimpatikusabbnak látni, nem tudom. Bár az is igaz, hogy rögtön ott megértettem, mennyire nehéz lehetett egy napi 20 órát dolgozó császár és egy borzalmas anyós mellett udvari kötelezettségek között sínylődve élni. A 20 órát dolgozót még személyes példa alapján is. Szóval nem haragszom Sissire, de furcsa dolog ez a történelem.

9 komment

Címkék: TÖRTÉNELEM

A bejegyzés trackback címe:

https://ajvett.blog.hu/api/trackback/id/tr906499491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G_Norton 2012.03.14. 23:16:39

Sissi a valóságban sosem volt bájos, kifejezetten utált minket, magyarokat, és az őrületbe kergette a férjét is.:) A történelem gyakran íródik visszafelé, és sokszor hamisan - pl az említett Romy Schneider filmben elég volt megnézni Ferenc Józsefet, mert sosem volt olyan jóképű legény. Igaz történelem teljes egészében nem létezik - sajnos a középkori krónikák sokat hazudnak, vagy sokakat besároztak (pl Könyves Kálmánt is), ugyanakkor vannak elferdíthetetlen történelmi tények. Ilyen pl az, hogy Caesar nagy nőcsábász volt, vagy hogy Ferenc József nagy jóindulattal is csak közepes uralkodó. De nem pont ezekért érdekes a töri?;)

csillanelli 2012.03.15. 09:36:40

nekem az a kérdésem, hogy egyáltalán miért van szükségünk ilyen mítikus figurákra, mint Sissi.

ájvett 2012.03.15. 18:12:07

hogyhogy kifejezetten utált minket, ezt mire alapozod G_Norton? úgy tudtam, hogy nagyban segítette a kiegyezést, ha nem is annyira, mint a filmből látszik. igen, tudom, hogy a film nagyban ferdít, láttam Ferenc Józsefet korabeli festményeken, közelében sincs a színésznek :) szerintem azért kellenek mitikus figurák, mert mindenképp viszonyulni szeretnék valahogy a történelemhez, és ha nincsenek benne szerethető karakterek, akkor sokkal nehezebben érezzük a magunkénak. minden kor alkot egy ilyen mitikus figurát, valamelyik tovább él, valamelyik csak az adott korban. de szerintem szükség van rájuk, egyszerűen azért, mert így tudjuk a magunkénak érezni a múltat, akkor nem, ha érzelmek nélküli személyek szerepelnek benne.

G_Norton 2012.03.15. 18:34:36

Állítólag nem igazán bírt minket, bár ezt bizonyítani nem tudom. De a kiegyezést támogathatta a politikai helyzet miatt is, mert közben Ausztria minden fronton óriásit bukott addig, nagyrészt a mi ellenállásunk miatt. Sissi nem annyira mítikus figura. Nálam a mítosz a némi valóságon alapuló szóbeszéd, mendemonda, ennél azért róla sokkal többet tudunk. Ha nem lennének ilyen mítikus figurák, akkor pl a Mátyással kapcsolatos mesék sem léteznének - egyébként az ilyen személyes dolgok hozzák közel a történelmet, mint Ájvett is írja.

csillanelli 2012.03.15. 20:55:55

a mitikust olyan értelemben értettem, hogy egyrészt kialakult egy saját legendáriuma (idealisztikus figura lett), másrészt a saját magánmitológia részévé is vált. szerintem itt világosan látszik, hogy hogy születnek a kultúrhéroszok. én inkább úgy fogalmazok ezzel kapcsolatban, hogy én nem a történelmet szeretem, hanem egyes szereplőket a történelemből. a történelem számomra nem igazán létező fogalom.

csillanelli 2012.03.15. 20:56:31

ja, és egy OFF: nem tudom, másnál mi a helyzet, nálam teljesen szét van csúszva a blogod...

ájvett 2012.03.15. 21:41:36

éppen szerkesztgetem, és nem igazán értek hozzá. már tiszta ideg vagyok tőle, gondoltam átviszem valami felhasználóbarátabb helyre, de ötletem sincs, hogy kell exportálni...

G_Norton 2012.03.15. 21:49:03

Csillanelli: ez elkerülhetetlen folyamat.:) Mármint úgy, hogy ha szép lassan alakul ez ki egy embernél. Azt én sem szeretem, amikor ezt állami szinten, elképesztően ostobán erőltetik, pl amikor abszolút elfeledett, középszerű nímandokat éltetnek, vagy másokat nyomnak le - pl Széll Kálmán az előbbi, Bizánc az utóbbi (a felvilágosult gondolkodók valamiért nagyon orroltak a keletrómaiakra). De inspirációnak, vagy a propagandának mindig meglesznek a maga figurái.

korábbi Ájvett :) 2012.03.16. 00:32:52

Pontosan ez az, hogy egyes szereplőket szeretünk, ezért van szükségünk arra, hogy mítoszok alakuljanak ki köréjük. Mit értesz azon, hogy idealisztikus figura is és magánmitológia része is? Mi a különbség?
süti beállítások módosítása